brittmagdelijns.reismee.nl

Mijn evaringen met het ziekenhuis

Blog 3

Lieve allemaal,

Het duurde even voor een nieuwe blog, maar hier is die dan toch. Ik heb afgelopen 2,5 week erg veel gedaan, heel veel geleerd en gezien. Ook is mijn stage van start gegaan waar ik jullie graag over vertel.

6 Mei was de dag dat ik mezelf officieel heb laten inburgeren. Ik heb namelijk me haar laten 'vlechten'. Ze pakken dan een piepklein plukje met een pluk nephaar in de kleur die je wilt, knopen het op de hoofdhuid en vervolgens vlechten. Dit dan met elk plukje op je hoofd. Het deed verschrikkelijk veel pijn en kon wel huilen, had stiekem een beetje spijt toen ik in die stoel zat maar toen het klaar was vond ik het allemaal wel waard. Ben er heel blij mee, zoiets kun je maar 1x doen en moet je gebruik van maken.
Verder hebben we onze uniform op maat gekregen voor het ziekenhuis, super leuk! Wel jammer dat je hulp moet hebben bij het aan en uit doen haha.

13 Mei hebben we de aapjes opgezocht. Dit was een hele leuke ervaring, aapjes die banaan uit je hand eten en als je geluk hebt op je schouder komen zitten! Zo besef je wel dat je echt in Afrika zit. Ook is het toch wel erg primitief, het leven hier. Zo heb ik sinds mijn verblijf hier maar 3x echt kunnen douchen in ons huisje. Er komt gewoon geen druppel meer uit de douchekop. Verder is het een emmertje water over jezelf heen gooien. Met geluk heb je 1 volle emmer per persoon, maar het 'noodwater' is ook regelmatig op. Wanneer dat het geval is moeten we terug in de tijd en emmertjes water halen.

Ook een van de reden waarom ik niet veel blogs heb kunnen posten is omdat je hier altijd wel wat te doen hebt. Of het je beurt om te koken (hebben trouwens ontdekt dat ze aardappels hebben!!!), dat je afwas dag hebt, je was moet gewassen worden of je moet nog aan je stage opdrachten werken. Vervelen heb ik hier nog niet gedaan.

Helaas ben ik wel wat aantal kilootjes kwijt volgens mij, en ben ik ook afgelopen week ziekjes geweest wat het niet beter maakt. Meerdere beginnen kwaaltjes te krijgen in het huis. Misselijk, buikpijn enzv. Maar we komen er wel weer boven op.

Afgelopen weekend zijn we naar de hoofdstad gegaan, Accra. Gezellig een avondje stappen plus een hotel met een douche EN airco!!! Accra is heel westers. Hier hebben ze een supermarkt hoe wij ze kennen, KFC, Drogist enzovoort. Toch wel even fijn voor een weekendje. Wel merk je dat de taxi's wel duurder zijn en de regels strenger. Met z'n 4e op de achterbank word soms moeilijk gedaan (in onze omgeving is 6 ook nog prima zolang de deur maar dicht kan). Vaak als je dan politie tegen komt, duikt er 1 naar beneden om 'even je veter te strikken'. Werkt best vaak maar wanneer dit niet werkt kun je de politie gemakkelijk om kopen met 5 ghana cedi. (1 euro).

Tussen deze dagen door is mijn stage begonnen. De eerste week liep ik stage op Emergency ward (spoedeisende hulp). Hier kwam van alles binnen. Van een kind die uit de boom is gevallen, een vrouw met een miskraam die niet wist dat ze zwanger was, tot een man die in zijn eigen hand heeft geschoten. Dit was soms erg heftig om te ervaren omdat ze echt komen binnen wandelen zonder wachtrij of met personeel.
Het is ook wel echt een cultuur shock voor mij geweest. Voornamelijk met communiceren tussen het personeel en patiënten. Wanneer wij iemand bijvoorbeeld injecteren bereiden we de patiënt hier mentaal op voor en vertellen we wat we doen. Hier is dit een stuk minder, maar de patiënt ondervind hier geen hinder van naar mijn mening. Ze weten niet beter en zijn tevreden met de zorg die ze krijgen. Vaak is er een gebrek aan materiaal, waardoor ze moeten improviseren. Dit respecteer ik enorm en hier kan ik zeker veel van leren.

De week erop ging ik naar de Female ward (vrouwen afdeling). Hier kom je voornamelijk infectie ziekten tegen, hartfalen en CVA. Ook dit was erg interessant. Hier mochten we infusen prikken. Dit heb ik echter geweigerd i.v.m. HIV en het risico op een prikaccident.

Deze en volgende week loop ik stage op Labor ward (verloskunde). Dit is tot nu toe mijn favoriete afdeling. Hier komen alle hoogzwangere vrouwen binnen vanaf ongeveer 36 weken tot 1 dag na de bevalling. Bij aankomst werd ons eerst verteld dat we mochten observeren met alles wat ze doen en vervolgens uitvoeren. Er waren vrij snel 2 vrouwen die naar de OK moesten voor een keizersnede. Helaas konden we niet mee omdat we geen OK kleding hadden. Vandaag hebben we ons 2e mooie outfit in ontvangst mogen nemen en mochten een bevalling bij staan! Dit was heel apart maar mooi om te zien. Iets wat ik nooit meer ga vergeten.

Morgen gaan we naar een basisschool hier in de buurt. Onze buren doneren regelmatig spullen en geven voorlichting over hygiene en handen wassen enzovoort. Deze keer mogen wij mee om te helpen en doneren wij ook wat van ons ingezamelde geld.

Donderdag middag gaat onze week vakantie van start. Dan gaan we met z'n alle naar National park, Mole. Op safari. Hier over mijn volgende blog.

Jullie horen snel van mij,


Liefs Britt

Reacties

Reacties

Tea Verweij

HOI Britt wat een verhaal zeg. Je hebt inderdaad al heel wat mee gemaakt..Wat een verschil met ons he met het water alleen al. Ik ben benieuwd hoe het je staat die vlechten in je haar.Hoop dat je een leuke tijd hebt op de verloskunde. En geniet van je safari en vrije week. Sterkte en hopelijk kom.je weer wat aan. Want je hebt je krach't nodig. Liefs van Fred en Tea xxx

petra

Hoi Britt. Leuk om je verslag weer te lezen.
Het leven is daar zeker heel anders als hier.
Maar wat een ervaring voor je.
Zal ook soms best afzien zijn, wat hebben we het dan goed hier in Nederland.
Succes met alle indrukken en je werkzaamheden in het ziekenhuis.
En nu even lekker genieten van je vrije week. Kun je er daarna weer tegenaan.
Lieve groetjes Petra en Edwin xx

Pieta

Hallo Britt. Fijn dat we jou zo mogen volgen. We genieten van je verhalen . We staan er vaak niet bij stil hoe makkelijk en goed het ons vergaat . Petje af voor wat jullie daar allemaal doen . Geniet van je vakantie. Liefs Ben en Pieta xx

Miranda

Hoi Britt, super hoe jij ons laat meegenieten van jou avontuur in het verre Ghana. Heel veel plezier op jullie safari xxx

ZIngrid

Hoi Britt, allemaal indrukwekkende verhalen allemaal. Een hele belevenis! En een stage waar je heel veel zult leren. Ook fijn dat je tussendoor vakantie hebt en even kunt genieten!
Groetjes, Paul en Ingrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!