brittmagdelijns.reismee.nl

Mijn laatste dagen in Ghana.

Blog 4.


Lieve allemaal,


Weer is er erg veel gebeurt in de afgelopen weken.

27 Mei begon dan officieel de vakantie. We gingen met de hele groep plus Tanne en Britt. We hadden ons voorbereid op een reis van 9 uur met National Mole park als eindbestemming. Dit park ligt in het noorden van Ghana.

Uiteindelijk, 13 uur later, 4 uur verkeerd gereden, airco die kapot is gegaan door de slechte wegen, waren we aangekomen in Mole. Maar dit mocht de pret niet drukken. Bij het inchecken werden we gewaarschuwd. Altijd de deuren op slot doen ook al ben je in je kamer. Anders komen de 'baboons' de kamer op. Pas na wat googlen kwamen we er achter dat het bavianen waren. Nou hier kwamen we snel genoeg achter. Voor onze kamer liepen de bavianen al rond, te wachten tot je met eten kwam. Zodra hun iets van eten zien komen ze op je af gestormd, hier van schrik je zo erg van dat je uit reactie meteen al je eten van je af gooit. De baboon gaat op het eten af en gaat er rustig voor zitten om zijn gestolen voedsel op te eten. In het begin erg raar maar ook dit went wel.

In Mole kon je verschillende safari's doen, om op deze manier de prachtige dieren van Ghana te ontdekken. Olifanten en krokodillen waren voor mij het meest indrukwekkend. We kwamen zo dichtbij. Prachtige dieren om zo in het wild te zien leven. Naast de safari's hadden we een heerlijk zwembad met een prachtig uitzicht over Mole. Echt een vakantie gevoel.

Bij terugkomst van Mole werd een reisgenootje uit de groep ziek, waardoor enkele dagen verblijf in een privé kliniek noodzakelijk was. 2 nachten heb ik daar ook door gebracht. In plaats van verpleegkundige werden wij gezien als patiënt en 'familie'. En dat nog eens op een Ghanese manier. Heel apart om dit mee te maken vanuit een ander opzicht maar tegelijker tijd ook erg leerzaam. Gelukkig waren we weer snel met de hele groep samen thuis.

Vervolgens mocht in een week stage lopen op de operatie kamer. Hier heb ik uiteindelijk meerdere keizersnedes gezien. Heel erg mooi en leerzaam, we stonden met onze neus er boven op. Ook kregen we een kans aangeboden om bij de operatie te assisteren. Voor mezelf had ik al besloten dat ik dat net iets te ver vond gaan, dus heb ik het bij toekijken gehouden. Pas geboren baby's knuffelen is echter ook al super.

Afgelopen zondag zijn we met de hele groep naar 2 junior high schools geweest. Hier hebben we voor 500 kinderen en bewoners van het dorp voorlichting mogen geven. Deze voorlichting ging voornamelijk over hygiene en respect. Daarna hebben we speelgoed en 2de hands voetbal setjes mogen doneren. Dit hadden we zelf mee genomen vanuit Nederland. Daarna natuurlijk een voetbal wedstrijd. Er ging een fantastische sfeer. Iedereen was vrolijk, was aan het dansen en er was een band die Afrikaanse muziek speelde. Een prachtige dag die ik voor geen goud wou missen.


Jammer genoeg was dit wel mijn laatste dag die ik mocht doorbrengen in het o zo mooie Ghana. Afgelopen weken ben ik steeds wat zieker geworden. Dit heeft zich uit eindelijk tot een punt bereikt dat ik risico's zou nemen met mijn gezondheid als ik zou blijven. Het is voor mij een hele moeilijke beslissing geweest, maar inmiddels ben ik sinds gisteren terug in Nederland om aan te sterken. Een heel dubbel gevoel. Graag had ik de reis afgemaakt en wou ik ontdekken wat Ghana mij nog meer te bieden had. Maar eenmaal thuis is het toch fijn met de mensen om je heen waarvan je houdt. En nu merk ik pas hoe goed we het toch hier hebben. Met een glimlach kijk ik terug naar de afgelopen 8 weken in Ghana. Ik heb onwijs genoten en nieuwe levenservaringen gemaakt die ik nooit meer zou vergeten. Ghana wat was je prachtig.

Liefs Britt.

Reacties

Reacties

Gerda

Oh Britt wat jammer maar de gezondheid gaat voor heel veel beterschap xx

Ingrid

Hoi Britt, het is heel jammer dat je deze stage hebt moeten afbreken, maar de afgelopen 8 weken van mooie ervaringen en belevenissen pakken ze je niet meer af. Nu aansterken. Op je gezondheid! Groetjes Paul en Ingrid

Tea

Lieve Britt
Wat leuk dat je toch nog je laatste verhaal schrijft. Het is heel erg jammer voor je.maar de gezond gaat voor. Je kunt gelukkig terug kijken op een mooie tijd en toch wat ervaring op gedaan. Ik was blij dat ik je gisteren weer even kon knuffelen want ik was toch wel wat geschrokken van je. Nu weer lekker aan sterken en genieten van de mensen.die van je houden. Doei lieve Britt

Marjan

Hoi Britt, wat jammer dat je gezondheid je heeft moeten besluiten naar huis te gaan. Maar deze ervaring nemen ze je niet meer af. Heel bijzonder. Nu maar aansterken. Hopen dat je je snel beter voelt. Xxx Beterschap! !!

Diana

Hoi lieve Britt, jeetje wat een verhaal. Na 8 weken weer thuis komen met zoveel ervaringen en mooie herinneringen is zeker speciaal. Bedankt voor je bijzonder mooie verhalen op je blog. Ik heb er van genoten. Hopelijk zie ik je snel weer, maar eerst aansterken. Tot gauw, veel liefs.

Joyce van kaauwen

Tjee britt wat lees ik toch allemaal.
Ik hoop dat je je inmiddels wat beter voelt. De tijd die je daar hebt gehad pakken ze je niet meer af. Beterschap meis.

Xxx joyce

Ben en Pieta

Hallo Britt Jammer dat je wegens je gezondheid hebt moeten besluiten om weer naar huis te keren maar de tijd die je daar hebt mogen zijn nemen ze je niet maar af. Wat een ervaringen zeg. We hopen dat je snel weer helemaal opknapt. Bedankt voor je mooie blogs. Heel veel beterschap.

Leny

Hoi wat jammer dat je de reis moest afbreken maar als nog een mooie ervaring .
Wat een mooie verhalen

Heel Veel Beterschap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!